سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مدیر وبلاگ
 
آمار واطلاعات
بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 2
کل بازدید : 849
کل یادداشتها ها : 5
خبر مایه


هری هودینی ملقب به سلطان و یک اسطوره در دنیای شعبده بازی دنیا متولد 24 مارس 1874 در بوداپست میباشد . نام اصلی او اریش ویس (Ehrich Weiss) بود . خانواده او دارای 7 فرزند بود . هری در سن 4 سالگی توسط خانواده اش از مجارستان به آمریکا آمد و در شهر آپلتون ساکن شدند .

در سن 13 سالگی برای کسب یک زندگی بهتر به شهر نیویورک مهاجرت کردند و هری در آنجا برای کمک به هزینه های خانه در یک کارخانه گره زنی الیاف مشغول به کار گشت . همچنین در این مدت به ورزش شنا بسیار علاقمند بود و به آن روی آورد که بعدها همین ورزش به حرکات نمایشی او بسیار کمک کرد .

اریک پس از مدتی فرا گرفت که می تواند با گره ها و طناب ها بازیهای خاصی انجام دهد که این عمل او را ترغیب کرد اولین نمایش خود را در نوجوانی به نام مرد طناب ها انجام دهد . او بعد از دیدن یک سری نمایش های شعبده بازی از یک شعبده باز فرانسوی به نام رابرت هودن Robert Houden به دنیای سحر و جادو علاقمند شد و یک نام مستعار بر اساس همان شعبده باز فرانسوی به نام هری هودینی برای خود انتخاب نمود . این امر مصادف شد با انجام کارهای حیرت انگیز و بی نظیر نمایشهای او که باعث شهرت عام و خاص او شد .

هری هودینی ابتدا کار خود را با کارتهای سنتی و کم کم هنرنمائی با سکه شروع کرد که دوستان او مخصوصا دوست صمیمی اش جک او را بسیار تشویق کردند . این امر باعث شد هری شور و اشتیاق خاصی به انجام کارهای سخت تر پیدا کند و از آنجایی که اشنایی از قبل با طناب و گره داشت او را واداشت تا دست به انجام عملیاتی به نام فرار از طناب ها بزند .

 

آری او توانست در مدت کمی در انجام نمایش عملیات فرار از گره های طناب ها چنان شهرت کسب کند که همه برای دیدن نمایش فرار او در میدان شهر جمع میشدند . پس از مدتی هری انجام عملیات فرار خود را گسترش داده کار خود را فقط به باز کردن گره طناب ها معطوف نکرد . او فرار از جلیقه دیوانگان ( یک جلیقه مخصوص که تن فرد دیوانه کرده و آستین های آن از پشت گره میخورد ) را به بصورت آویزان سر و ته در شهر انجام داد . با انجام اینکار محبوبیت و شهرت او نامی شد . اما هنوز حس کنجکاوی و علاقه هری از تکنیک های فرار فروکش نکرده بود که قصد کرد بتواند به بازکردن قفل ها و رمزهای گاوصندوق ها بپردازد . او با اصرار فراوان در شهری بصورت یک شاگرد در یک کلید سازی مشغول به کار گشت و در این مدت توانست تکنیک های خاصی را در این زمینه کسب نماید . او حتی توانسته بود کلید های منحصر بفردی برای کار خودش ابداع کند که در آن موقع در نوع خود بی نظیر بود .

هری هودینی باز هم پای خود را فراتر نهاد و برای یادگیری فنون بیشتر گره زدن به روی کشتیها و به سراغ ملوانان رفت و مدتی را در آنجا سپری نمود . زیرا او معتقد بود کسانی که به روی صحنه میآیند و دستان و پاهای او را گره میزنند آگاهی از تکنیک های گره نداشته و او قادر است براحتی آنها را باز کند اما ملوانان همیشه سخترین و پیچیده ترین گره های دنیا را میزدند و این امر کار فرار هری را با مشکل مواجه میکرد . هودینی آنقدر نمایش های متفاوت در زمینه فرار اجرا نمود که شهرت جهانی در این زمینه کسب کرد .

 

وی براحتی میتوانست فرار کند. بله او می توانست در عرض چند ثانیه از قوی ترین زنجیرها فرار کند. در سحرگاهی مردم نیویورک همه در کنار رودخانه ای جمع شده بودند تا شاهد نمایش مردی باشند که ادعا میکرد میتواند قفلها را باز کند. وی در حالی که سوار یک کالسکه زیبا بود و به مردم دست تکان میداد به کنار رودخانه آمد. چند افسر پلیس هم برای ایجاد نظم و کنترل صحت اجرای نمایش در محل حضور داشتند. وی در حضور افسران دستبند فلزی به دستانش زد و پاهایش و بدنش را با زنجیر قفل کردند. سپس او را داخل آب انداختند و او به زیر آب رفت.

همه مردم با هیجان این صحنه را نگاه می کردند. بعد ازگذشت 59 ثانیه ناگهان هری هودینی از زیر آب بیرون آمد در حالی که زنجیرها در دستانش بود. این اوج محبوبیت او بود.


بعد از این زمان او دست به کارهای عجیب و محیرالعقول فراوانی زد. وی در 26 سالگی به اروپا رفت و همینجا بود که ملقب به سلطان فرار شد. در یکی از کشورهای اروپایی وی را با دستبند و غل و زنجیر کامل در درون یکی از سلولها زندان مرکزی شهر کردند و خود افسران زندان و خبرنگاران با هم به اتاق رئیس زندان رفتند و انجا منتظر مانند. هنوز چند دقیقه بیشتر نگذشته بود که ناگهان در اتاق رئیس زندان باز شد و هری هودینی وارد اتاق شد. زندانبانان در حالی که خشک زده بودند مات و مبهوت با عجله وارد زندان شدند و تمام مناطق را چک کردند اما دستبندها و قفلها همه چیز سالم بود. او چگونه از این دستبندها فرار کرده بود؟

 

عملیات وی شامل فرار از قفس آهنی زیر آب ، فرار از گاوصندوق فولادی ، فرار از بشکه شیر و ... چندین عملیات بزرگ دیگر بود. وی قادر بود هر طوری که تماشاچیان او را گره زده یا به صندلی یا مکان خاصی میبندند خود را در عرض چند ثانیه آزاد و رها کند . او از بین قفل ها ، دستبندها ، گاوصندوق های بزرگ و زندانهای معروف دنیا بارها و بارها با تکنیک های شعبده بازی فرار کند . او در آن زمان نمایش عبور از دیوار را اجرا کرد و همچنین نمایش زنده بگور شدن را در مقابل مردم و بصورت کاملا زنده به اجرا گذاشت .




در آن زمان افراد بسیاری بودند که ادعا میکردند روح ظاهر کرده و یا با دنیای مردگان در ارتباط هستند و هودینی مخالف 100% این امر بود و از اینرو او به مبارزه با عقاید خرافی در مورد روح پرداخت و کلک ها و فریب های مدیوم های کلاهبردار را برای مردم بیان کرد. کار به جایی کشیده بود که دیگر مدیوم ها و احظار کنندگان ارواح همه از هودینی فاصله گرفته تا نکند او راز کلک و حقه آنها را بر ملاء کند .

 

هودینی به کشورهای مختلف دنیا سفر میکرد و جدا از کسب مهارتها و تجربه های موفق خودش در این زمینه به اجرای برنامه های حیرت انگیز خود نیز می پرداخت . در این بین به کشور هندوستان زیاد سفر میکرد و به دیدن نمایش های مرتاضان هندی میپرداخت . پس از مدتی او مدعی شد بیشتر کارهای آنها کلک و حقه بوده و از تکنیک های شعبده بازی برای اجرای برنامه های خود بهره میبرند . او راز نگه داشتن نبض ، راه رفتن روی آتش ، طناب هندو و صدها بازی دیگر مرتاض های هندوستان را بازگو کرد . این امر باعث شد دیگر مرتاضان هندی جلوی او برنامه اجرا نکرده و اکثرا از بازگو شدن راز خود هراس داشته باشند .


هودینی در سال 1926 در چندین برنامه خود مدعی شده بود می تواند ضربه یک مرد قوی بر روی شکم خود را تحمل کند و این نمایش را بارها انجام میداد . اما او برای این امر از تکنیک شعبده بازی استفاده میکرد ولی ناگهان روزی در سال 1926 بر اثر ضربه سنگین دانشجویی بر سر پشت صحنه تئاتر که به شکم وی وارد شد ، باعث پارگی آپاندیس او گشت و هری هودینی سلطان شعبده بازان دنیا درگذشت . در مراسم تشیع جنازه او یکی از دوستانش که زیر تابوت وی را گرفته بود گفت: من مطمئنم که هری همین الان از این تابوت فرار کرده و تو خانه داره قهوه می خوره .

 

اما مرگ هیچ راه فراری را برای این مرد بزرگ باقی نگذاشته بود. هری هودینی از دنیا رفت اما یاد او همیشه در بین مردم دنیا و مخصوصا جامعه شعبده بازان زنده خواهد ماند . او در نوع خود مردی بی نظیر و مبتکری منحصر بفرد در زمینه شعبده بازی بود . بطوری که بسیاری از بازیهای معروف او مانند عبور از دیوار و زنده بگور شدن و فرارهای مختلف و ناپدید کردن اجسام بزرگ را بعد از او شعبده بازان بزرگی چون دیوید کاپرفیلد ، کریس آنجل ، لنس بورتون و دیوید بلین انجام داده اند . آری اگر بخواهیم بطور واقع بینانه به این قضیه نگاه کنیم او پدر شعبده بازی و تردستان معروف الان چون کاپرفیلد و آنجل و بلین شاگردان او محسوب میشوند .

هودینی در 4 نوامبر 1926 در قبرستان کوییز در شهر نیویورک به خاک سپرده شد .
روحش شاد و خاطرش جاویدان باد .






طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ